MINDFULNESS I SKOLEN

Mindfulness er en metode som har vist seg å redusere mange hverdagsproblemer samtidig som den forsterker prosesser i hjernen som fremmer vitalitet og livsglede. Mindfulness er en gammel kontemplativ praksis som tilhører de østlige visdomstradisjonene og går i hvert fall 2500 år tilbake i tid.

Mindfulness inkluderer flere fundamenter som gir dybde til selve mindfulness praksisen. Mindfulness på kropp, mindfulness på følelser, mindfulness på sinnet, mindfulness på virkeligheten slik den er.

Mindfulness er mer en avslapning. Noen ganger blir det beskrevet som en øvelse i avslapning eller stressmestring. Mindfulness vil automatisk lede til avslapning, men det betyr ikke at avslapning automatisk innebærer mindfulness. Mindfulness praksis inkluderer konsentrasjon og metakognitiv oppmerksomhet.

Mindfulness er et praktisk verktøy for ansatte i skole og barnehage. Det er mange lærere og barnehagepersonell som ønsker å lære seg mindfulness for både egen del, og for å etablere stillestunder/ mindfulnesstunder i skolen og barnehagen. Barna er lange dager hjemmefra og kan behøve en hvil midt på dagen, og flere av de ansatte har kjent på tendenser til stress og utbrenthet og ønsker praktiske verktøy for å håndtere dette.

Forskning har vist at mindfulness kan avhjelpe fysiske og psykiske belastninger, som f.eks. stress, angst, depresjon og smerte.

Forskning har også bekreftet at mindfulness styrker våre kreative evner og kvaliteter som glede, empati, følelsen av frihet og meningsfullhet.

Mindfulness har i en årrekke blitt introdusert også i pedagogikken. Ved å integrere mindfulness kan pedagoger utvide sin formidlerroll og verktøykasse, bli flinkere til å jobbe med konfliktløsning, kontakt og nærvær, og hvordan mindfulness kan brukes i hverdagen og yrkeslivet. Mindfulness gir deg som pedagog gode og velintegrerte formidlingsredskaper.

Vi har i flere tiår tilbudt kurs og utdanning i mindfulness for lærere og barnehagepersonell. Ønsker du å kunne bruke mindfulness i ditt fagområde, eller å fordype deg i mindfulness som egen praksis?

Med vår mindfulness-instruktørutdanning kan du tilegne deg formidlingskompetanser og utvikle solide ferdigheter som mindfulnessinstruktør. Ta kontakt for å lære mer.